Styrelsemöte 2011.04.17

Styrelsemöte 2011.04.17, kl 13:00 i Bystugan

 

Protokollet sammanställt av: Carola

Närvarande: Tommy Nivrén, Doris Carlsson, Lars Palm, Carola v Walter

§ 1

Ekonomin
Likviditeten för närvarande risig – räkningar som ska ut i april är bl a 4,5’ i elkostnader och 1,2 i husförsäkring.

Mer än 10’ har kommit in som bidrag från Ovanmyrabor. Ett stort, stort tack! Givarna är listade på hemsidan!

Tommy har inlett diskussioner med Boda Spelmanslag för att se om vi kan göra en mer rättvis fördelning av intäkter/kostnader i samband med bystugedanserna.

§ 2

Genomgång av energiåtgärder
Den värmekamera Lars P hade tillgång till är ur funktion för tillfället. Han återkommer när den är lagad. Vi ska använda den för att kolla isolerin­gen i väggarna, speciellt runt fönster.

Lars har också varit i kontakt med YIT. Hans rekommendation är att vi väljer och beställer på nätet en/två luftvärmepumpar av ett etablerat märke (t ex Hitachi) och gör en egen installation. Vi ska också fråga Leif Björ om hjälp med elanslutningen. Den totala kostnaden bör stanna på 15-20’.

Kvarstår att göra:

Kontakta Bengt Eriksson, fastighetstekniker, för att se över ventilationen (om fläkten under taket fungerar som avsett, om vi kan lägga isolerings­skivor över rastret i stora salen utan att förstöra luftcirkulationen etc).

Luckan i taket i stora salen är oisolerad. Frigolitskiva?

Kontakta Kajgårds för förslag till ved-/pelletskamin som komplement (om vi har tur kanske det finns något exemplar till extrapris).

Dörren till Monicas trapp är också oisolerad. Liksom dörren till städskåpet i lilla rummet. Frigolit?

Isolering i övriga väggar och runt fönster återkommer vi till när Lars’ värmekamera fungerar.

§ 3

Genomgång av huset i övrigt

Belysningen i stora salen kan bli mer funktionell.

Om vi öppnade utrymmet under scenen, kunde stolar och bord få plats där på vagnar, i stället för uppe på scenen. Skranket som ska gömma stolar och bord kan då tas bort. Allt utrymme på scenen behövs för spelmanslaget.

Branddörren behöver ett lås, liksom dörren till städskåpet.

Toaletterna i källaren behöver fortfarande åtgärdas.

Arkivet innehåller mycket intressant! En hel del av det ska förstås upp så att alla kan se det, t ex ett fotomontage av hela byn, som skulle kunna få en permanent plats på lämplig vägg eller roliga böcker som skulle kunna få stå i bokhyllor i vår kommande ”pub” (lilla rummet).

§ 4

Kommande evenemang
Bystugedanserna: Niclas och Lene som har gjort en jättestor insats som värdar för bystuge­danserna har aviserat att de hoppar av. Nya värdar måste till.

Musik vid Siljans bystugedans: Ett evenemang vi borde kunna hämta hem betydligt mer från – både reklammässigt och intäktsmässigt. Vi får gratis reklam på deras hemsida (Musik vid Siljan resp Musik i Dalarna) med hänvisning till vår hemsida – dvs gratis spridning av varumärket Ovanmyra Bystuga inte bara i Sverige. Hur ska vi uppfylla besökarnas förväntningar och samtidigt öka våra intäkter?

Midsommarfirandet: Kunde vi kanske också göra mer av….

§5

Städdag söndag 15 maj, kl 10.00 i Bystugan
Styrelsen träffas och stämmer av i samband med städdagen. Datum för nästa ordinarie styrelsemöte bestäms på städdagen.

 

 Skriv ut