Styrelsemöte 2013.01.13

Styrelsemöte 2013.01.13 kl 16:00

Protokollet sammanställt av: Carola

Närvarande: Tommy, Doris, Mait, Lars, Carola

 

  • Ekonomin
    På kontot finns för närvarande 6 913:-
    Vi beslutade korrigera prissättningar på hyra av lokalerna:
    - Hela stugan 800:-
    - Stora salen heldag 600:-, 4 tim 500:-
    - Lilla salen heldag 400:-, 4 tim 350:-
    - Bara köket 350:-
    Vi har diskuterat ett ev köldtillägg på hyran men beslutat avstå.
    Entréavgift till danserna: Vi beslutade höja priset på fredagsdanserna från 60:- till 80:-, alltså 35:- till spelmanslaget och 45:- till Bystugan (vi har fått många synpunkter på att vi ligger lågt jämfört med andra arrangörer). När det gäller Musik vid Siljan och den bystugedansen kommer vi tillsammans med andra bystugor att skriva till MvS / MiD och be att få ta 100:- i entréavgift.

  • Vårens evenemang
    Klabben 2 feb: Arbetsgruppen har bett att få hjälp av oss med försäljningen i baren. Tommy, Mait, Doris och Lars kommer att turas om.

    Fredagsdanserna i vår: 1 feb, 1 mars, 5 apr och 3 maj är spikade. Vi delar upp ansvaret för bemanning: Mait ordnar 1 feb, Carola 1 mar, Lars 5 apr och allihop tillsammans 3 maj.
    Ansvar för inköp till fredagsdanserna tar Doris hand om efter Ella-Britt, som har hjälpt oss med detta i många år.
    Vi beslutade också att Els Doekes från Nederländerna, som bett att få spela i bystugan runt månadsskiftet feb-mar, inbjuds att spela i pausen på dansen den 1 mars. Vi beslutade att avsätta 20:- per inträde till henne som ett litet arvode. Tommy stämmer av med Spelmanslaget om de är med och delar på summan.
    Pubar i vår: Lördag 13 april kommer vårens första pub att gå av stapeln. Tema blir engelskt eller irländskt. Lördag 25 maj har vi vårens andra pub, denna gång med sommartema. Vi planerar vidare vis nästa möte. Höstens pubar kommer lör 28 sep och lör 9 nov.

    Handarbetskvällarna kommer att fortsätta. Den första infaller 6 feb kl 18.30. Ansvarig är Christina Alm.

    Mail från Studiefrämjandet har kommit till styrelsen med fråga om fortsättning under våren på temat byutveckling. Vi är inte helt nöjda med studieförbundets sätt att sköta den träff de inbjöd till i höstas, så vi beslutade att avstå från vidare samarbete med dem.

  • Tillstånd hos Kommun och Polis
    Vi kommer att skicka in ansökan till Kommunen om tillstånd att servera vin och starköl till de fester vi ordnar under året, Klabben och Pubarna. Vi söker också tillstånd hos­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Polisen för att ordna fredagsdanserna, MvS-dansen och midsommarfirandet. Tommy söker tillstånden.

  • Uppföljning av julcaféet
    Vårt julcafé den 9 dec slog väl ut och försäljningen av alla goda ovanmyra­kakor (25 olika sorter!) gav en vinst på 2 700:-. Tack alla bybor! Recepten ligger nu på hemsidan och för den som vill kan vi ta ut recepten i  pappers­form.  

  • Underhållsfrågor
    Toaletter och kranar: Lars tar tag i toalettfrågan
    Två element trasiga i stora salen. Vi letar begagnade element.
    Utelampan hos Josefin, utanför hennes dörr är fortfarande inte monterad. Tommy ser till att lampan kommer till bystugan. Lars monterar.

  • Styrelsemöten under våren
    Datum är spikade till 13 jan, 3 mars, 14 apr, kl 15.00.

  • Årsmötet sön 17 feb kl 15.
    Doris visade utfallet på årsredovisningen – hon lämnar nu över bokföringen till revisorn.
    Årsmötet ska annonseras senast v 5. Tommy annonserar i reklambladet. Carola sätter upp affischer på anslagstavlorna. Carola gör utkast på verksamhetsberättelsen och ser till att de protokoll från hösten som inte är skrivna blir klara. Tommy tar ut kopior på allt till mötet. Doris och Carola ordnar kaffebröd till mötet.
    Vi ska avtacka Ella-Britt Danielsson för hennes hjälp med bystugan under många år. Mait ordnar en liten Bodahäst som tackpresent.

 

 Skriv ut